Z pisaniem i wydawaniem książek wiąże się wiele pytań, na które (zwłaszcza w sieci) znaleźć można szereg sprzecznych odpowiedzi. Dlatego też początkujący autorzy, którzy np. zastanawiają się jak wydać powieść, często zniechęcają się do podejmowania współpracy z oficynami lub w ogóle porzucają myśl o debiucie. Przygotowaliśmy krótki artykuł, w którym rozprawiamy się z czterema najpopularniejszymi mitami, dotyczącymi publikowania książek.
1. Pisanie i wydawanie książek wymaga kwalifikacji
Często zdarza się, że początkujący pisarze borykają się z tzw. syndromem oszusta, czując, że nie są warci sukcesu lub nie są wykwalifikowani do tego, by publikować książki, gdy na rynku funkcjonuje tak wielu autorów z dużym doświadczeniem. By zostać pisarzem, nie trzeba mieć szczególnych kwalifikacji, specjalnych certyfikatów czy ukończonych szkół. Nie ma studiów, które uczą, jak wydać powieść (https://novaeres.pl/jak-wydac-ksiazke) lub napisać poradnik. Wystarczy dobry pomysł lub wyjątkowa historia i sporo zapału, by stworzyć swoją pierwszą publikację.
2. Publikowanie książek jest bezwartościowe
Wydawanie książki to proces z licznymi wzlotami i upadkami, podobnie jak w przypadku wielu innych biznesów, projektów i przedsięwzięć. Wiele osób uważa, że cały ten wysiłek nie jest warty tego, na co początkujący autor może liczyć po opublikowaniu książki. Jednak warto pamiętać, że nie tylko pieniądze są tutaj ważne (choć i te w przypadku wielu wydawnictw potrafią pozytywnie zaskoczyć debiutanta). Ukończenie książki to także niezwykle satysfakcjonujące uczucie, wiele pozytywnych emocji i świadomość, że dołożyło się cegiełkę do promowania literatury, a także dzielenia się z innymi cenną wiedzą lub niezwykłymi historiami. A to jest bezcenne.
3. Wydawnictwa wykorzystują autorów
Firmom, zajmującym się wydawaniem książek, często zarzuca się, że płacą autorom zbyt mały procent od sprzedanych egzemplarzy. To jednak błędny zarzut. Koszty wydania, dystrybucji i promocji literatury są dziś bardzo wysokie, więc autor, korzystający np. z modelu tradycyjnego wydania swojej publikacji, nie może liczyć na to, że kwota, za którą sprzedawana jest jego książka, trafi w większości do jego kieszeni. Jeśli chce zwiększyć zyski, może zdecydować się na self-publishing lub publikowanie subsydiowane.
4. Debiutanci mają małe szanse na wydanie książki z profesjonalnym wydawnictwem
To mit, który często zniechęca początkujących autorów nawet do ukończenia rozpoczętej książki. Nieprawdą jest, że debiutanci nie skorzystają na współpracy z wydawnictwami. Nie muszą od razu wysyłać swoich tekstów do największych oficyn. Na początku warto zacząć od mniejszych wydawnictw, które specjalizują się np. w konkretnej niszy (powieści, bajki dla dzieci, komiksy itp.). Wtedy szansa na sukces jest zdecydowanie większa.