Oklejanie, czyli przyciemnianie szyb to popularny zabieg, który zalicza się do grupy metod tuningu optycznego samochodu. Oprócz walorów estetycznych, jest to także bardzo funkcjonalne rozwiązanie. Pasażerowie mogą liczyć m.in. na poprawę komfortu jazdy podczas mocno słonecznych dni oraz na zwiększenie bezpieczeństwa. Oklejanie jest wykonywane zazwyczaj za pomocą specjalnej folii. Jak wyglądają regulacje prawne dotyczącą przyciemniania?
Co warto wiedzieć na temat oklejania?
Na początek należy zaznaczyć, iż wykorzystanie folii to tylko jedna z metod. Jest ona jednak dość popularna, co wynika z niskich kosztów montażu oraz małej ingerencji. Aby przykleić całość nie trzeba bowiem wyjmować szyby. Co więcej jeśli z różnych powodów zdecydujemy, że nie potrzebujemy już przyciemnienia, folię można zdjąć w dowolnym momencie. Druga opcja ma charakter stały. W tym przypadku wykorzystuje się tlenki tytanu. Szybę należy wyjąć i umieścić w specjalnym piecu. Z tą metodą można spotkać się w fabrycznie przyciemnionych szybach. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jest ona nieodwracalna.
Wiele osób decyduje się na samodzielne oklejenie swojego pojazdu. Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, jednak wiąże się też z kilkoma zagrożeniami. Przede wszystkim istnieje ryzyko, że wybierzemy złą folię. Zgodnie z obowiązującym prawem, przyciemnianie szyb jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu.
Oklejanie szyb a wymogi prawne
Zanim zdecydujemy się na przyklejenie folii, trzeba upewnić się czy zapewnia ona wystarczającą przepuszczalność światła. Należy pamiętać, że przepuszczalność światła przedniej szyby nie może być mniejsza niż 75%, z kolei szyb bocznych mniejsza niż 70%. Decydując się na samodzielnie przyciemnianie szyb upewnijmy się też czy wybrana folia posiada certyfikat ISIC, czyli Instytutu Szkła i Ceramiki. Jest on wybity na produkcie lub ma formę wkładki, którą należy umieścić w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli zatrzyma nas policja w celach kontrolnych, jest duża szansa, że poprosi o jego okazanie.