Kierowcy, którzy często korzystają z autostrad lub dróg szybkiego ruchu, zapewne niejeden raz zetknęli się z tempomatem. Obecnie urządzenie to stało się elementem wyposażenia szerokiej gamy pojazdów, a rozwój technologii sprawił, że coraz więcej osób może skorzystać z systemów kontrolujących prędkość pojazdu.
Historia tempomatu
Tempomat to urządzenie, które towarzyszy kierowcom znacznie dłużej, niż można przypuszczać, bo już na początku XX wieku pojawiły się pierwsze mechanizmy, mające na celu poprawę komfortu kierowania automobilem. Firma Wilson-Pilcher wprowadziła dźwignię, która utrzymywała konkretny poziom obrotów silnika do momentu zwolnienia drążka lub naciśnięcia pedału gazu. Tempomat, jaki znamy dziś, zrodził się już po zakończeniu II Wojny Światowej, a na jego konstrukcję wpłynęły zarówno regulacje z okresu wojny, jak i… niechęć pewnego inżyniera do rwanej jazdy.
Podczas wojny w USA zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 35 mil na godzinę (56 kilometrów na godzinę), które miało zmniejszyć zużycie paliwa oraz ogumienia – zasobów o strategicznym znaczeniu dla sił zbrojnych. W tym celu montowano układ, który usztywniał pedał gazu po osiągnięciu określonej prędkości, jednakże dopiero patent Ralpha Teetora z 1950 roku oddał kontrolę nad tempomatem w ręce kierowcy. Według rodzinnej opowieści niewidomy inżynier wpadł na pomysł urządzenia podczas przejażdżek z prawnikiem, który zwalniał, gdy zaczynał mówić i przyspieszał podczas słuchania rozmówcy. Nierówny styl jazdy tak irytował Teetora, iż w końcu stworzył pierwszy model współczesnego tempomatu. Oczywiście to urządzenie jest znacznie bardziej popularne po drugiej stronie Atlantyku, gdyż USA jest przecięte ogromną ilością długich, prostych i w dużej mierze pustych dróg, na których tempomat stanowi dużą pomoc podczas wielogodzinnych podróży.
Czym jest i jak działa tempomat w samochodzie?
Jak można wywnioskować z powyższych akapitów, tempomat to urządzenie, które pozwala utrzymać konkretną prędkość samochodu podczas jazdy. Współczesne urządzenia pozwalają swobodnie ustalić docelową szybkość, modyfikować ją bez konieczności resetowania tempomatu, a bardziej rozbudowane systemy oferują dodatkowe wspomaganie dla kierowcy pod postacią utrzymywania stałej odległości od jadącego z przodu pojazdu. Producenci samochodów stosują różne rozwiązania w swoich autach, dlatego tempomaty mogą posiadać odmienne zakresy funkcji, takich jak prędkość minimalna lub przywrócenie ustalonej prędkości po zatrzymaniu pojazdu. Wiedząc już, co to jest tempomat w samochodzie, można odpowiedzieć na pytanie, jak działa tempomat w manualnej skrzyni biegów.
Jak działa tempomat?
Nawet standardowy tempomat to dosyć złożone urządzenie, które współpracuje z dużą ilością czujników oraz mechanizmów kontrolujących pracę silnika, jednakże jego obsługa jest wyjątkowo prosta. Po osiągnięciu pożądanej prędkości wystarczy nacisnąć przycisk uruchomienia tempomatu, aby system zapisał wszystkie ustawienia silnika oraz odczyty z czujników, które pozwolą utrzymać identyczne parametry podczas jazdy. Od tego momentu komputer pokładowy będzie sterował pracą silnika w taki sposób, aby osiągnąć identyczną prędkość niezależnie od panujących na drodze warunków. Tempomat posiada również dodatkowe przyciski, które pozwalają zmodyfikować prędkość bez wyłączania systemu, powrót do oryginalnej prędkości lub wyłączenie kontroli. Podczas korzystania z urządzenia można użyć pedału gazu bez odłączania systemu kontroli – na przykład podczas wyprzedzania – po czym auto wróci do wcześniej zadanej prędkości. Jednakże tempomat ulegnie wyłączeniu podczas naciśnięcia hamulca lub sprzęgła.
Aktywny tempomat jak działa?
Aktywny tempomat (ACC), nazywany również adaptacyjnym, to urządzenie poszerzające możliwości standardowego tempomatu o możliwość wykrywania obiektów przed maską samochodu lub przednim kołem motocykla. Największą różnicą w przypadku takiego systemu jest ustawienie odległości, jaką ma zachować nasz pojazd od jadących przed nami uczestników ruchu. System automatycznie dostosuje prędkość do aktualnych warunków, a nawet zwolni w przypadku hamowania, jednakże ze względów bezpieczeństwa po znacznej redukcji prędkości auto samoczynnie nie doda gazu.
Zapraszamy do GEMMA Oleje – https://www.gemmaoleje.pl