Sporządzenie projektu budowy domu to nie lada wyzwanie, a dokładne sprecyzowanie, czego oczekujemy od naszej działki – w którym miejscu co ma zostać zbudowane, jaką ma mieć wielkość – pozwoli na wyeliminowanie wielu błędów i być może także sporą oszczędność czasu i pieniędzy.
Już na wstępie warto zastanowić się, czy poza budynkiem mieszkalnym, wybudujemy także garaż. To właśnie on pozwoli nam na ochronę samochodu przed kradzieżą oraz przed zróżnicowanymi warunkami atmosferycznymi. Garaż to naprawdę świetny pomysł, pod warunkiem że jego budowa zostanie dokładnie przemyślana, a prace przygotowawcze i budowlane powierzymy fachowcom!
W przypadku chęci budowy garażu należy pamiętać o tym, że bardzo duże znaczenie ma to jak wygląda jego podłoże. Często jest tak że wracamy z trasy w deszczowy lub śnieżny dzień, parkujemy samochód, gdzie topniejący śnieg czy woda spływająca z samochodu gromadzą się na posadzce, w której nie został wykonany odpływ. Powstała kałuża może być przyczyną niebezpiecznego pośliźnięcia się, a co najmniej zbierania się wilgoci i powstawania szkodliwej dla zdrowia pleśni. Szczególnie niekorzystna jest sytuacja, kiedy garaż połączony jest ze ścianą budynku mieszkalnego. Jeśli dopuścimy do takiej sytuacji, możemy zostać narażeni na dość wysoki koszt przywrócenia garażu do normalnego użytku. To właśnie powody, przemawiające za tym aby już teraz zainteresować się budową odpływu liniowego.
Odwodnienie liniowe w garażu – rodzaje
Odwodnienie liniowe w garażu to coraz bardziej popularny sposób na to, by utrzymać garaż – i zaparkowany w nim samochód – w dobrym stanie przez wiele lat. Jego układ dobierany jest w zależności od tego, jaki jest metraż garażu oraz czy jego podłoże jest równe czy znajduje się poniżej podjazdu.
Pierwszym rozwiązaniem jest ułożenie kratki odpływowej na środku garażu. Samochód na nią nie najeżdża, dlatego do jej budowy wybiera się mniej wytrzymały materiał. Jest to największa oszczędność jeśli chodzi o wybór odwodnień garażowych. Drugim – droższym, ale najszybszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem jest montaż dwóch koryt odpływowych wzdłuż osi kół samochodu. Elementy odwodnienia muszą być bardzo wytrzymałe – odporne na nacisk samochodu – dlatego najlepiej zakupić ruszty żeliwne. Nie próbujmy jednak przy tym rodzaju szukać jakiejkolwiek oszczędności – udajmy się do renomowanego producenta, który pomoże nam dobrać odpowiednie części, posiadające Europejskie Certyfikaty Jakości, zgodne z normą PN-EN 1433.
Istnieje jeszcze trzeci rodzaj odwodnienia w garażu, czyli krata zamontowana wzdłuż bramy wjazdowej. O budowę tego rodzaju odwodnienia można się pokusić jedynie w momencie, kiedy podłoże garażu ułożone jest poniżej podjazdu. Odwodnienie tego rodzaju musi być wykonane z dobrej jakości materiałów, odpornych na nacisk samochodu.