Zarządzanie własnym przedsiębiorstwem nie jest łatwym zadaniem. Aby osiągnąć sukces, należy bowiem nie tylko ściśle określić cel podejmowanych działań, ale również odpowiednio dobrać narzędzia, które mają służyć jego realizacji. Co więcej, ważna jest również kontrola i umiejętne kierowanie pracą wszystkich osób, które zaangażowane są w budowanie marki przedsiębiorstwa na rynku towarów i usług. W takiej sytuacji nieodzowne stają się systemy CRM oraz ERP, które znacząco usprawniają pracę firmy. Jakie jest ich zastosowanie i czym się różnią?
Różnice między ERP a CRM
Czym różni się system CRM od ERP? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć zarówno w pismach branżowych, jak i na różnego rodzaju stronach internetowych, poruszających to istotne z punktu widzenia właścicieli firm zagadnienie. Jednym z wiodących producentów systemów ERP w Polsce jest https://odl.com.pl/, czyli firma ODL Sp. z o.o. System ERP z siedzibą na ul. Cokołowej 41 w Warszawie (Tel. 22 664 07 51). To właśnie zatrudnieni w niej specjaliści podjęli próbę wyczerpującej odpowiedzi na to pytanie. W artykułach na stronie blogowej zbierają najważniejsze informacje o obu rozwiązaniach i różnicach, jakie między nimi występują. My z kolei dokonamy podsumowania zebranych informacji, dzięki czemu będą one dostępne w jednym miejscu.
Oprogramowanie ERP
System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) odnosi się do wszystkich zasobów przedsiębiorstwa i pozwala skutecznie nimi zarządzać. Istnieje tutaj jedna baza danych, do której mają dostęp pracownicy wszystkich działów. Gromadzenie danych i ich analiza dokonywana jest w jednym miejscu, co pozwala szybko wyłapać błędy i je zlikwidować, zwiększając efektywność w zakresie realizacji poszczególnych zadań. System ERP doskonale sprawdza się w średnich i dużych firmach. To właśnie tutaj zachodzi najwięcej procesów wewnętrznych przy jednocześnie rozbudowanych relacjach z dużą bazą klientów. Korzyści z wprowadzenia systemów ERP to m.in. usprawnienie pracy poszczególnych działów, efektywne zarządzanie, redukcja kosztów i skuteczna kontrola finansowa, łatwiejsza analiza danych, a w konsekwencji zwiększenie zysków.
Oprogramowanie CRM
System CRM (ang. Customer Relationship Management) usprawnia zarządzanie relacjami zarówno z nowymi, jak i ze stałymi klientami. I to właśnie na nich skupiają się oprogramowanie i bazy danych. Dzięki nim poznajemy preferencje i potrzeby poszczególnych klientów, analizujemy dane sprzedażowe i przewidujemy kierunek dalszego rozwoju. W ten sposób tworzona jest oferta, odpowiadająca aktualnym zainteresowaniom i potrzebom klientów. Buduje to pozytywne relacje i zaufanie do przedsiębiorstwa. Wdrożenie CRM pozwala zautomatyzować procesy, związane z marketingiem i obsługą klienta, umożliwiając tym samym szybką reakcję na zmieniające się potrzeby. Plusem wdrożenia systemu CRM jest również zwiększenie efektywności działu marketingu i wzrost jakości w zakresie obsługi klienta, pozyskanie nowych i utrwalenie relacji z dotychczasowymi klientami oraz usprawnienie sprzedaży.
EPR czy CRM – który system wybrać?
System ERP wiąże się z wieloma różnymi możliwościami, a jego zasięg jest znacznie większy. Każdy system ERP zawiera w sobie elementy CRM, choć oba mogą być wykorzystywane równocześnie. Aby podjąć właściwą decyzję, warto dokładnie przeanalizować korzyści i użyteczność obu systemów. Wybór bowiem powinien być podyktowany aktualnymi potrzebami, możliwościami i branżą, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo. W dużych i średnich firmach zdecydowanie lepiej sprawdzi się system ERP. Z kolei branża usługowa może skutecznie korzystać z systemów CRM, realizując potrzeby klientów. Niezależnie od tego, na który system zdecyduje się właściciel przedsiębiorstwa, z pewnością korzyści będą zauważalne. Będzie to np. usprawnienie pracy działu księgowości, optymalizacja kosztów magazynowania oraz ograniczenie wydatków generowanych przez dział kadr.