Jeśli przymierzamy się do założenia własnego biznesu, powinniśmy wziąć pod uwagę wszelkie szanse oraz czyhające na nas zagrożenia. To pierwsze zmotywuje nas do pracy, to drugie pozwoli wyeliminować potencjalne trudności już na początkowym etapie drogi. Jak poprowadzić własny sklep internetowy?
Wszystko zaczyna się od pomysłu
Sensowny pomysł przekłada się na realny sukces. Zatem zanim zaczniemy przygodę ze sklepem, warto pomyśleć nad tym, czego potrzebuje grono naszych potencjalnych klientów. Swego czasu wiele sklepów z odzieżą i bielizną wypuściło ofertę maseczek, a wręcz powstały nowe sklepy zajmujące się tylko sprzedażą maseczek i środków odkażających. Ta sytuacja pokazała, że trzeba mieć oczy szeroko otwarte i myśleć dwa kroki wprzód przed konkurencją. A konkurencja nie śpi, szczególnie jeśli jesteśmy nowi w branży i chcemy wypuścić na rynek coś, co już jest.
Regulaminy i polityki
Pomijając już fakt, że prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z rejestracją działalności gospodarczej, musimy pamiętać o ważnych elementach regulujących zasady działania naszego sklepu. Regulamin oraz polityka ochrony prywatności są elementami, które musimy bezwzględnie wdrążyć, aby być spokojnymi i bezpiecznymi oraz aby byli nimi nasi klienci. Tworząc regulaminy, musimy wziąć pod uwagę przepisy zawarte w aktach prawnych, w tym w Ustawie o prawach konsumenta czy Kodeksie Cywilnym. Regulaminy zawierają informacje o tym, kto prowadzi dany sklep, prawa i obowiązki klienta oraz sprzedawcy, sposoby wysyłki, sposoby płatności, możliwość zgłoszenia reklamacji i zwrotu. Pamiętajmy o RODO. Prowadząc sklep, spoczywa na nas obowiązek dbania o bezpieczeństwo bazy z danymi osobowymi klientów, a nad tym czuwać będzie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Od wystawienia produktu na sprzedaż po realizację zamówienia
Z punktu widzenia klienta zakupienie czegokolwiek w sklepie internetowym jest banalnie proste. Towary są wystawione, ceny jasno pokazane, rabaty co tydzień wysyłane na skrzynkę pocztową, informacje o rozmiarach i kolorach stale aktualizowane. Wystarczy dokonać kilku kliknięć i już, wystarczy czekać na przesyłkę. Niestety inaczej ma się sprawa z punktu widzenia osób obsługujących sklep. Każda operacja, od dodania towaru do bazy danych sklepu, objęcie określonych produktów rabatem, po walkę z masową rejestracją nowych kont klientów chcących wyłudzić rabaty na dzień dobry, wszystko to wiąże się z olbrzymim nakładem pracy, czasu i energii. Na szczęście z pomocą przychodzą narzędzia i moduły pozwalające zapanować nad tym chaosem. Ich przykładami są te dostępne na https://x13.pl/moduly-prestashop. Dopóki nie zaczniemy interesować się tematem, w życiu nie pomyślelibyśmy, że prowadzenie sklepu internetowego wymaga tak wielu operacji, a my możemy ułatwić sobie życie, kupując na przykład moduł ukazujący klientowi stan magazynowy danego produktu czy moduł umożliwiający zmianę cen danej grupy produktów (na przykład w ramach masowego rabatu z okazji Black Friday).