Gdy przyjdzie czas na oddanie samochodu do stacji demontażu, należy dopełnić kilku ważnych formalności. W jakich sytuacjach możesz zezłomować swój pojazd oraz jakich dokumentów będziesz do tego potrzebował? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.
Złomowanie samochodów w Warszawie
Mieszkasz w stolicy i chcesz zezłomować szybko i bezproblemowo swój samochód? Idealnie trafiłeś! Przede wszystkim sprawdź, czy Twój samochód nadaje się na złom. Jest to możliwe, kiedy:
- Pojazd jest w złym stanie technicznym, przez co nie nadaje się on do dalszego użytku.
- Samochód stanowi zagrożenie dla kierowcy, współpasażerów oraz wszystkich innych uczestników ruchu drogowego.
- Naprawa pojazdu jest nieopłacalna.
- Składki polisy OC są nieproporcjonalnie wysokie i nie opłacają się.
Jeżeli Twój pojazd spełnia któreś z powyższych kryteriów, to śmiało możesz zabrać się za kompletowanie dokumentów.
Jakie dokumenty są potrzebne do zezłomowania samochodu?
Szybkie i bezproblemowe złomowanie aut w Warszawie wymaga skompletowania odpowiednich dokumentów, takich jak:
- dokument tożsamości (np. dowód osobisty),
- umowa kupna-sprzedaży pojazdu,
- dowód rejestracyjny (lub inny dokument zastępczy),
- karta pojazdu (jeśli taka była wydana).
Ponadto, musisz przekazać tablice rejestracyjne, jeśli jest to możliwe, tzn. jeżeli nie uległy one zniszczeniu, zagubieniu lub kradzieży.
Jeśli samochód jest własnością firmy, musisz także przedstawić wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Ważne: jeżeli samochód jest współwłasnością więcej niż jednej osoby, niezbędne jest uzyskanie zgody na zezłomowanie pojazdu od wszystkich osób, które są współwłaścicielami. Taka zgoda może mieć formę pisemnego upoważnienia. Tożsamość tych osób także będzie musiała zostać potwierdzona, np. dowodem osobistym.
Stacja demontażu pojazdów – jak zezłomować pojazd?
Kiedy już skompletowałeś/aś wszystkie dokumenty, należy udać się do stacji demontażu pojazdów. Pamiętaj, aby wcześniej sprawdzić, czy taki punkt działa legalnie i ma odpowiednie uprawnienia. Jest to konieczne, aby uzyskać niezbędne dokumenty, których potrzebujesz do wyrejestrowania pojazdu oraz odzyskania części składki za niewykorzystane ubezpieczenie OC.
Legalnie działająca stacja demontażu pojazdów powinna posiadać zgodę od wojewody (listę takich miejsc znajdziesz na stronie internetowej województwa).
Zaletą skorzystania z pomocy stacji demontażu pojazdów jest możliwość odbioru Twojego samochodu przez lawetę, dzięki czemu nie musisz samodzielnie transportować swojego auta.
Wyrejestrowanie pojazdu i zwrot składki OC
Ostatnim krokiem do zakończenia procesu złomowania pojazdu jest zgłoszenie faktu o jego zezłomowaniu do wydziału komunikacji (masz na to 30 dni) oraz poinformowanie o jego wyrejestrowaniu ubezpieczyciela.
Aby wyrejestrować pojazd, potrzebujesz:
- dokumentu tożsamości,
- potwierdzenia uiszczenia opłaty za wyrejestrowanie pojazdu,
- dowodu rejestracyjnego,
- karty pojazdu (jeśli była wydana),
- zaświadczenia ze stacji demontażu pojazdów.
Aby odzyskać niewykorzystaną składkę, skontaktuj się z ubezpieczycielem. Będziesz musiał przedstawić stosowny dokument, który potwierdzi fakt wyrejestrowania pojazdu. Ubezpieczyciel ma ustawowy obowiązek zwrotu składki po dopełnieniu wszelkich formalności.
źródło zdjęć: freepik.com